linasskatter.blogg.se

I denna blogg kommer ni få följa mina älskade (s)katter och deras vardag.

Dag 68

Kategori: Stödhem

Morgonens kaos! Jag tog en tvättid så jag kunde tvätta alla textilier i kattfamiljens rum och det var väldigt intressant tyckte kattungarna 😀
(null)

Min fina Festis och hennes fina Luna. Jag ringde GSK i dag (Gotlands smådjursklinik) och bokade tid till kastrering för Festis den 16 december, så om allt går som planerat och om jag lyckas få in henne i buren så är det denna dag hon kommer flytta från oss. 
(null)

Jag skrev ett inlägg om henne som postades på Kattstödets sida på facebook, men än så länge är det inga intressenter, tyvärr. Alldeles troligen pga att jag var öppen med att hon är känslig och ännu ibland försöker bitas, även om det händer väldigt sällan och aldrig så hårda bett att de går igenom huden. Min Mirandas "kärleksbett" är värre, de som hon tar till ibland när hon blir så övergosig att hon inte vet var hon ska ta vägen. Jag hoppas det ordnar sig till det bästa för Festis. Hon är verkligen världens goaste katt och det är så tydligt att allt hon vill är att älskas. Det är aldrig en katts fel att denne bär på ett tungt bagage, det är alltid en människas fel i grunden. Jag känner mig ändå hoppfull, då hon är så otroligt vacker och charmig. Hon påminner mig om en katt vid namn Mr Grey som nyligen flyttade från Kattstödet, som hade gått ute länge och hade så hemska tovor i sin långa päls att han fick rakas när han fångades in. Han hade inte heller någon anledning att lita på människor, men sakta och säkert blev han mer och mer trygg bland volontärerna och särskilt en volontär ägnade timmar åt honom om så bara satt i rummet och småpratade. När det väl lossnade för Mr Grey så lossnade det rejält och han blev ett riktigt mystroll. Vid det laget hade volontären som gav så mycket av sin tid åt honom blivit förälskad så nu bor han vid henne, fast hon inte hade tänkt skaffa katt. Därefter tänkte hon "Jaja, men du får iallafall inte sova i sängen"... gissa vart han sover varje natt? I sängen så klart 😀 Samma katt som skakade av skräck första gången jag träffade honom sover nu vid sin matte varje natt. Det är vad jag hoppas för Festis också. Villkorslös kärlek och att få sova i sängen ❤️ Efter kastreringen kommer Festis köras till Kattstödet för att få läka i lugn och ro. Därefter kommer hon kunna ta emot intressenter, så håll gärna ögon och öron öppna efter någon som vill ha en fantastisk katt i sitt liv. Enda "kraven" är 
1. Ingen barnfamilj
2. Kattvana 
(null)

Vad gäller de andra fyra miniligisterna så har det ordnat sig till det bästa för dem. Luna och Agnes kommer flytta till samma hem, troligen runt 19-20 december. Även Bonnie och Vilde kommer att flytta tillsammans men ett par veckor senare då soon-to-be matte och husse ska flytta vid årsskiftet. Så Bonnie och Vilde blir kvar vid mig fram tills dess. När Festis har flyttat kommer det nog bli lite lättare att hantera alla katter. Festis är väldigt beskyddande mot kattungarna även om hon nu allt som oftast är väldigt trött på dem. När min Pixel hoppade upp på balkongen häromdagen och tittade in genom fönstret så ställde sig Luna på andra sidan och burrade upp sig och gav ifrån sig ett litet fräs. Festis var inte ens i rummet och hade ingen aning om vad som skrämt Luna men kom farande och slängde sig upp i fönstret för att försvara sitt barn. Redo att möta vilken fara som helst, utan minsta eftertanke. En fantastisk mamma med andra ord, men nog försvårar det saker och ting när man alltid måste ha stenkoll så kattfamiljen inte träffar mina katter. När Festis har flyttat kanske jag vågar ha öppet lite mer mellan mina katter och kattungarna. Eller så kan jag sova i kattungarnas rum ibland, så de får lite sällskap. 

Bonnie är nyfiken på vad som händer utanför 
(null)

(null)

En enkel, billig och populär leksak är "fjongisen" som man kan skjuta iväg. Finns på Zoomarket och kostar 15 kronor om jag inte missminner mig

Här är alla fyra på jakt efter leksaken
(null)

Kattspinn måste väl vara det vackraste av alla ljud?

Lite brutalt slut på denna film men var inte oroliga, alla klarade sig utan skador 



Kattungarna har så himla roligt när golvet är alldeles nymoppat och fortfarande blött. Särskilt Vilde älskar att glida omkring på det hala golvet 





Kommentarer

  • Lutt säger:

    Åh så glad jag blir att även Bonnie och Vilde får fortsätta bo tillsammans! <3

    Svar: Ja, jag med. Det hade varit väldigt jobbigt att behöva sära på dem så det känns helt underbart att de får fortsätta bo ihop ❤️
    linasskatter.blogg.se

    2020-12-01 | 18:38:25

Kommentera inlägget här: