linasskatter.blogg.se

I denna blogg kommer ni få följa mina älskade (s)katter och deras vardag.

Farligheter

Kategori: Allmänt

Det finns många faror som man som kattägd måste se upp med. Så många att det omöjligt går att lista allt här, men jag vill iallafall lyfta en farlighet då den är lätt att missa och det är alla dessa kattleksaker med långa snören. Det här inlägget  postades tidigare i dag av Katthjälpen i Sundsvall.
(null)



Jag vill inte helt bannlysa alla snörleksaker då det finns väldigt många bra och roliga varianter, men sådana som i inlägget där tanken är att katten ska kunna leka fritt med leksaken avråder jag verkligen alla ifrån att köpa hem. Köp hellre såna leksaker där snöret sitter fast på en pinne som man själv får vifta med medans katten jagar och ha som rutin att ALLTID lägga undan leksaken när ni lekt färdigt. På ett ställe där katten inte kan komma åt den. Jag har tänkt tipsa om en av de leksaker som mina katter är mest förtjusta i nämligen denna:
(null)

Det är en lång pinne som man kan dela i två delar, ett snöre och fjädrar längst ut. Det är något nästan magiskt med denna leksak. Ingen katt kan motstå den. Jag och Mina använder den en hel del i fältarbete för att få skygga katter att börja leka och sakta men säkert bli mer sociala. Jag använder den flitigt på våren och sommaren till mina katter. Den kommer verkligen till sin rätt när man är utomhus och kan snurra/vifta omkring med den på en större yta men funkar givetvis inomhus också. I somras trasslade en av mina katter in sig i snöret när vi lekte. Jag minns inte vem det var men jag minns hur snabbt det gick, från lek till insnurrad i snöret. Det blev aldrig någon allvarlig grej av det då jag var precis bredvid och snabbt kunde lösa situationen, men det är läskigt att se hur fort det kan gå. Och det är inte något som bara kattungar kan råka ut för, att trassla in sig, utan det kan drabba både stor och liten katt. 

Likaså är det lätt hänt att katter trasslar in sig i snören till persienner som hänger och dinglar; så snöra upp dem så gott det bara går så katterna inte intresserar sig för dem.

VÄXTER
Det finns en hel del växter som är giftiga för katter. Jag är inte jätteinsatt i den här biten då varken jag eller maken är blommänniskor men jag vet iallafall att julstjärnor är giftiga för katter (kan vara bra att känna till denna årstid) och liljor. Man får fram hur mycket information som helst om man googlar lite snabbt, t.ex. denna lista https://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/se-upp-for-giftiga-julblommor/



MAT
Det finns även mycket ätbart som är giftigt för en katt, eller mindre bra åtminstone. Att katter inte bör äta lök säger kanske sig själv men även choklad och avocado står på listan över sådant man inte bör ge en katt. Här finns en lista om ni vill läsa mer  https://www.sveland.se/articles/katt/farliga-livsmedel-for-din-katt/

Som ni ser är mjölkprodukter med på listan och det beror på att de allra flesta katter är laktosintoleranta. Det bästa för katten att dricka är vatten men om man någon gång ibland vill ge lite mjölk eller grädde så köp en laktosfri variant så katten slipper magsmärtor ❤️ 


Ja, det var lite kort om det. Har jag glömt något superviktigt, Lutt? Sara? 

Jag kan ju nämna att halsband kan vara lite läskiga ibland. Minns du, Lutt, den där midsommaren när vi var vid Tina och såg en katt som fastnat med ett framben i sitt halsband och hoppade på tre ben? Vi försökte verkligen få tag på katten för att kunna hjälpa den, men misslyckades. Dock såg jag den en tid senare med alla fyra ben lösa och fria 🙏🏼 
Även en av de katter som Kattstödet fångade in efter att kattens ägare gick bort hade fastnat med en tass i halsbandet. De hamnar i ett väldigt utsatt läge när så sker, då de inte kan springa lika snabbt eller försvara sig på samma sätt som när alla ben är fria. Det är så klart upp till var och en hur man vill göra med sin katt, men jag föredrar chip eller tatuering då det inte är något som stör katten, eller som de kan fastna i eller krångla sig ur. 

Chip eller tatuering tänkte jag skriva lite mer om, men det får bli en annan dag. I helgen kanske. Spännande va? 😜

Kommentarer

  • Lutt säger:

    Om man ger kött så ska man tänka på att det inte skall vara mörat då saltet kan orsaka både förgiftning och hjälpa till att skapa njurstenar. Vill man ge tex kyckling så se till att den legat i vatten i 12-24 timmar för att dra ut saltet, sen är det lugnt.

    Tillagade ben är ett stort NEJ. De kan splittras och orsaka fruktansvärda skador inuti kroppen...

    Vill man ge rått kött så är färs eller hjärta att föredra.
    Många katter tycker om lever, men det är lätt att överdosera a-vitamin om man inte är noga insatt, så det måste man vara sparsam med om man ger. Lika så njurar som även det är ett reningsorgan, men med andra vitaminer och mineraler som man inte heller ska ge för mycket av.
    Ger man rått kött över lag så får det inte utgöra en allt för stor del av kosten då samspelet mellan fosfor och kalcium är viktigt, och ger man mycket kött måste man se till att täcka upp med tillskott av just kalcium.

    Vill man ge färdig barf kan man ge tex Mush (för katt), då kan man ge hur stor del man vill utan att vara orolig för över/underskott =)



    På växtfronten slår jag ett slag för ampelliljor! De är inte farliga att äta och vissa använder dem till och med istället för kattgräs. Och de är himlans bra luftrenare också =D
    Även hemtrevnad och ormbunkar är okej att ha inom räckhåll för kissarna =)

    2020-12-10 | 20:26:11
  • Lutt säger:

    Bland det roligaste man kan gömma sig i, är kassar. Låt inte katten leka med plastpåsar dock, bara papperskassar. Och klipp sönder handtaget så de inte kan fastna med huvudet i det.

    Svar: Just det, kassar. Decibel fastnade med huvudet i en papperskasse när hon var lite mindre än hon är nu (tror knappt hon skulle få igenom huvudet längre 😜). Som tur var så var jag hemma och hörde prasslandet som uppstod när hon i panik försökte komma loss ❤️
    linasskatter.blogg.se

    2020-12-10 | 20:35:16

Kommentera inlägget här: